در نـقاشیهای دوره قـاجار مضامین متعددی به کار رفته ولی مضامین حماسی- سیاسی، احساسی و مذهبی بر آن سیطره داشته است. تمامی این مضامین برای رسیدن به هدف از واسـطهها و رسـانههای متنوعی بهره گرفتهاند.
کوچک اندام، ظریف، با موهای سیاه، که از زیبائی بهره چندانی نداشت، ولی بسیار جسور و بیپروا بود و این جسارت را در عاشق پیشگی به حد ابتذال کشانید و در میان درباریان به فساد اخلاق شهرت یافت...
در نهایت بعد از به تعویق افتادن چند ماهه این درگیری، دولت ایران به فرماندهی محمدعلی میرزا به خاک عثمانی حمله کرده و بخشهایی از خاک عثمانی از جمله بغداد را به مدت چند ماه به تصرف خود درآورد.
در ادبیانت عامیانه و فولکلور ایران، لالاییها سادهترین ادبیات شفاهی هستند که بـیانگر لهـجه، زبان و فرهنگ هر قومی میباشند. مـضمون اصلی آنها عشق، مـحبت، ایـمان و صداقت است
یکی از جراید مخالف جمهوری خواهی رضاخان و شخص سردار سپه، روزنامه فکاهی قرن بیستم به مدیریت میرزاده عشقی بود و عشقی با آنکه آزادیخواه و شخصا طرفدار رژیم جمهوری بود،با این وجـود بـا جمهوری مصنوعی و اجباری رضاخانی مخالف بود.
فتحعلیشاه با شنیدن خبر حمله مردم به سفارت تلاش زیادی جهت آرام ساختن اوضاع نمود؛ اما در نهایت نتوانست کاری از پیش ببرد و مردم به سفارت حمله کردند و گریبایدوف و سیو هفت نفر از همراهان وی را به قتل رساندند و سفارت را غارت نمودند...
این سند حکایت از خودخواهی و منفعت طلبی مقامات پهلوی از جمله غلامرضا نیک پی شهردار تهران دارد. بر مبنای این سند در کاظمآباد شمیران چشمه آبى که مورد استفاده عموم قرار میگرفته اخیراً به دستور نیکپى شهردار پایتخت روى آن را پوشانیده و آب این چشمه به وسیله نهرى که با سیمانهاى شهردارى و سنگدالهاى بدون مارک ایجاد گردیده به باغ اعزاز پدر نیکپى سرازیر ...
توانایی و اتکای نهضت پیشه وری، طبقات زارعین بود. زیرا در نطق و بیان خود این طبقه را تشویق می داشتند که اصول مالکیت بر هم زده می شود و هر کس مالک زمین خواهد بود.
موضوع بدعت گذاری و ایجاد بدعت در دین و به ویژه دین اسلام، یکی از پروژه هایی هست که همواره توسط دول استعماری جهت تضعیف نهاد دین در جامعه ایرانی دنبال شده است. یکی از بـدعتهای مذهبی در دورهی ناصری قمهزنی بود. البته چنین جرمی بیشتر در دورهی امیرکبیر به عنوان بدعت بود. در هیچ جای اسلام به قمهزنی توصیه نشده است.
رضاشاه در ابتدا قصد داشت در یکی از کشورهای آمریکای لاتین و به احتمال زیاد کشور آرژانتین ساکن شود. وی به همراه یازده نفر از اعضای خانوادهٔ سلطنتی از جمله شمس پهلوی و علیرضا پهلوی و همچنین هشت نفر دیگر در شهر بندرعباس سوار کشتی انگلیسی شده و این شهر را به قصد بمبئی هند ترک کردند تا مدتی را در این شهر بگذرانند و پس از رفع خستگی به یکی از کشورهای شیلی ...
غالب گروه های غیر اسلامی و حتی مجاهدین خلق، این حرکت را در راستای نوعی سازش و انعطاف امام نسبت به غرب می دانستند! اظهار می کردند که ایشان می بایست به یکی از کشورهای سوسیالیستی و یا الجزایر و لیبی! که به تصور انان کشوری مسلمان، انقلابی و سوسیالیست و ضدانقلابی بود، سفر می کرد...
دکتر مصدق، پس از نطق در مسجدشاه و نمایشات پرحرارت دانشجویان، با عده ای از قبیل سیدمحمد صادق طباطبایی و متین دفتری و تهرانچی و امام جمعه تهران در دربار تحصن اختیار کرده بودند.
اگـر چـه محمود غزنوی و اخلاف وی نیز نـسب خـویش را بـه شاهان ساسانی میرساندهاند،امّا با تمسّک به آیۀ{/«انّ اکرمکم عند اللّه اتقیکم»/}، دیگر چندان ضـرورتی نـمیدیدهاند کـه در این نسبسازی پا فشاری کنند؛با این همه،با بـه خـدمت گرفتن کارداران ایرانی و مرسوم داشتن بسیاری آداب و رسوم ایرانیان،سعی میکردهاند تا آنجا که میشود جلوی سرکشیها را بگیرند ...